Thursday, 29 September 2011

Makbul Doa SI ibu~

"Jangan bagi ayaq mata mak jatuh ke bumi satgi merana hidup ampa"...

Errkkk!!...air liur terlekat taleh nak telan..yekss!...ayat keluar dari mulut mak, menakutkan sungguh...ni sebab kes mak terasa kat kami adik beradik tidur tak ingat dunia bila mak panggil bangun...huhu..ampun mak sesungguhnya malam tadi kami keluar berpoya sehingga tak ingat ayam dah nak berkokok...abang la punya idea..ciss!..Tapi kami dah minta maaf dah..hihi..bangun wat muka toya terus pi mandi..

Mak paling pantang bangun lambat, "nak jadi apa ni bangun matahari dah nak naik, tak elok matahari tindih tu yang dok tak sihat, tak larat la."..tolong la diam kalau mak bebel jangan dok menjawab sat lagi ada yang kena periuk terbang tak pun pinggan..

Tapi mak la yang terbaik dia abad ini.."love u mom"..dok beletiaq tara mana pon masak tetap masak..makan tetap makan...hidang gak bekpes..huhu..mak cakap malas macam mana sekalipun, tade benda nak makan mak tetap akan cari makan untuk anak dia walaupun hanya ada secawan tepung...mulia sungguh hati mak...


Teringat satu cerita yang mak pernah cerita kat kami, ada sorang kawan mak ni, anak dia selalu sakitkan hati mak dia..selalu buat mak dia terasa...kawan mak yang cerita k..bukan mengumpat..hehe...then mak cerita kat kami sebagai pengajaran untuk kami...oke sambung balik...suatu hari disebabkan dah tak tertahan hati seorang ibu bila dicemuh oleh anak sendiri, terkeluarlah satu ayat yang akan membinasakan seorang anak derhaka ni.."Tak aman hidup hang di dunia ni"..Subhanallah...sebaris ayat dari seorang ibu untuk anaknya...cuba bayangkan apa akan terjadi pada anak dia...

So, apa korang rasa terjadi pada si anak ni sekarang???sekarang anak makcik tu dah tak siuman, jalan ke hulur-hilir dengan seluar pendek, tidur dekat kedai yang dah nak reban..punca dia jadi macam tu???wallahualam..sebab um jarang ada kat umah, masa um sekolah rasa-rasa elok lagi si anak tu tapi bila abes matrix si anak tu dah jadi tak ketahuan hala..huhu..sebab doa mak dia ke???tak berani pulak nak keluarkan statement nih..

Dari kisah anak makcik tu la, um taknak kita abaikan perasaan mak kita..ye mak mana nak anak dia di timpa bencana,tapi mak juga manusia yang mempunyai hati dan perasaan dan tahap kesabaran...jangan sampai tingkah laku kita sampai mak dah hilang sabar dan jadi hulk hogan..ekeke..gurau je

+ mak kita paling the bestkan???hehe..


12 comments:

Orkid Melur said...

sayang mak kite gak ! muah~ :DD

umUMRA said...

@Orkid Melur
hehehe....syg sgt2 kan...

Anisa Hang Tuah said...

sayang ibu.

Siti Mashitah Saidin said...

:)

Hanis MY said...

Lovelynya entri ni... Mum knows u best!

umUMRA said...

@Hanis MY
mum know u best too..:)

Umie Artoqiemie said...

tragisnya kisah tu huhu..
omak aku paling OHSEMMM!!

ctk said...

hehe...ct pon syg mak..xnk jd cm org yg huyung hayang xtentu hala tuh..huhuhu

umUMRA said...

@ctk
sama la kita...:)

idaman said...

besarnyer pgrbanan ibu..luv my mom too..

aiEz said...

jagalah hati ibu kita,nabi pun ada berpesan siapa yg lebih penting sampai 3kli nabi kata ibu bapa bapa...jadi mmg ibu mmg sangat besar jasanya...jgn menitiskan air mata ibu...

fiQ'Ra said...

http://fiqracake.blogspot.com/2011/09/contest-im-proud-to-be-muslimah.html

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...