Monday 30 April 2012

K.E.s.A.l

Dunia sekarang makin aku tak faham...
Anak bunuh ayah..
Anak bunuh mak..
Anak buang mak ayah..
Anak memaki hamun mak ayah..

Pelik..
Tak tahu ke kebahagiaan..kejayaan..seorang anak..
Terletak pada redha kedua orang tuanya..

Biar berjaya tahap mana pun..
Datuk, datin, doktor, 'engineer'..mahupun tukang sapu sekali pun..
Wajib menghormati kedua orang tua..

Sedangkan dalam islam pun menyuruh anak yang memeluk islam
menghormati dan menjalankan tanggungjawab sebagai seorang anak
walaupun berlainan agama..

Kisah aku terbaca satu status seorang anak di laman muka buku..


"Shial la orang tua ni...pagi-pagi dah nak bertumbuk"..


Banyak lagi..aku malas nak tengok dah status yang agak kurang cerdik nih...
Nak je aku 'block'..kang putus saudara pulak...
Aku hanya boleh berdoa semoga dia berubah..

Aku tahu..semua orang nak yang terbaik dalam hidup..
Termasuk juga ibubapa yang terbaik..
Tapi..kena ingat kekurangan mereka harus terima seperti mana mereka menerima
kekurangan kita..yang entah lagi dasyat dari perangai jin..

Menjaga, mendidik anak-anak..aku tahu kesusahan itu..bajet macam aku ada anak kan.. :D
aku tengok kesusahan mak aku..
Susah payah dia membesarkan aku..
Aku tengok dia berusaha untuk pastikan yang terbaik untuk aku..

So, aku yakin..semua ibubapa seperti itu..
Inginkan yang terbaik untuk anak-anak mereka..
So..'please' la anak yang suka memaki hamun mak 'or' ayah dia...
Kau nak masuk nerakakah??

"Ya Allah..Kau ampunkan lah dosa kedua ibubapaku..Kau kasihanilah mereka seperti mereka mengasihani aku sejak dari kecil..Kau berilah kesihatan yang baik kepada mereka..Kau panjangkan lah umur mereka...Kau berkatilah dan rahmatilah mereka Ya Allah..sesungguhnya mereka sangat berjasa atas kehidupanku ini..Amin.."

2 comments:

The Makeup Artist said...

amin..

ingatan yg baik buat semua..

dear yayah said...

dpt dosa je mngaibkn mak ayh sndri... hm

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...